واکاوی رمز نهفته در سردر «مسجد علیقلی آقا»
نویسندگان
چکیده
مجموعه علی قلی آقا از مهم ترین مجموعه های دورة سلطان حسین است. برخلاف آثار مشابه این دوره، که در نقوش «سردر» از نقش مایه های مورد علاقه جامعه شیعی استفاده شده اند، در این «سردر» جز آیات قرآنی، اشاره مکتوب و یا نشانه هایی چون نام علی (ع) ملاحظه نمی شود، ولی در بطن نقوش عاری از آن علائم در «اسپرهای» سردر این نام پنهان نگاه داشته شده و ناظر تنها با جست وجو و کنجکاوی عمیق می تواند به آن دست یابد. علت این امر، به نظر می رسد پاره ای ملاحظات روان شناختی مبتنی بر ویژگی های تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این دوره باشد که به زبان رمز و تمثیل ارائه شده است. هدف این نوشتار، در این مرحلهبه دست آوردن «نمونه»3ای از زبان رمزی است که به «مؤلفه های معماری» تبدیل شده است. این پژوهش متکی بر تجربه ها، مطالعات میدانی نگارنده و نیز مطالعات تطبیقی است و روشن ساختن، نقوش استفاده شده در سردر، مبتنی بر نظام کاربرد نقوش، هندسه، و اعداد یا رمزهایی است که متفکران این دوره، در این اثر بر جای گذاشته اند و تناسبات معماری « سردر» را بر آن استوار کرده اند.
منابع مشابه
واکاوی آرایههای معماری بناهای علمی ـ مذهبی عصر صفویه نمونههای مورد مطالعه (ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا)
This article has no abstract.
متن کاملنقش مؤلفه های منظر حسی در کیفیت محورهای مجهز محلی ( مطالعه موردی: محور علیقلی آقا در اصفهان)
شهر و فضاهای شهری افزون بر جلوههای بصری حاوی ویژگیهای محسوس دیگری هستند که میتوانند با تحریک حواس مخاطب، منشأ برانگیختگی احساسات و شکلگیری خاطرات گردند. درگذشته کیفیتهای ناشی از محرکهای حسی مانند بوی نان تازه، ادویه و عطر، صدای سم اسب و چرخ گاری، صدای چکش مسگرها در محلات و بازارهای تاریخی به کالبد فضاهای شهری روح میبخشیدند. درحالی که منظرحسی در کالبد بیجان شهرهای امروزی متأث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه معماری و شهرسازیناشر: دانشگاه هنر
ISSN 2008-2649
دوره 3
شماره 6 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023